ICT en praktijkvoering - patiëntenportaal: ervaringen van een huisarts
Het patiëntenportaal: ervaringen van een enthousiaste huisarts
Het gebruik van een patiëntenportaal, wat betekent dat nu in de dagelijkse praktijk? Op YouTube kwamen wij Roel van Kuppevelt, huisarts uit Zeist tegen die zijn ervaringen deelt.

Roel vertelt hoe hij e-Health in zijn dagelijkse praktijk gebruikt en welke positieve ervaringen hij heeft met het patiëntenportaal.
Hij meldt dat een portaal zowel voor de medewerkers van de praktijk als voor de patiënt voordelen biedt. Zo kan de patiënt eenvoudig zelf afspraken maken en herhaalmedicatie online aanvragen. Tevens is een e-consult mogelijk. Op langere termijn bespaart het patiëntenportaal de doktersassistente tijd, omdat er bijvoorbeeld minder gebruik wordt gemaakt van de receptenlijn waardoor ze minder lang de ingesproken aanvragen hoeven af te luisteren.  

We hebben enkele citaten van Roel Kuppevelt voor u op een rijtje gezet.

Actuele medicatie en herhaalmedicatie
“De patiënt heeft inzage in zijn actuele medicatie zodat hij weet wat hij moet gebruiken en kan zelf een aanvraag doen om dat te herhalen. Voorheen verliep het aanvragen van herhaalrecepten meestal via de assistente. “

E-afspraak
Ook het maken van online afspraken geeft voordelen. “Wij hebben niet alle afspraken online  opengezet. Hierin is een keuze gemaakt om niet klem te komen zitten met andere werkzaamheden die moeten gebeuren.”

“Sinds kort hebben wij daar de functie “moet ik naar de dokter” aan toegevoegd. Dit is een triagemodule die ertussen is geplaatst. Dit kan erg handig zijn als mensen twijfelen of ze wel of niet naar de dokter willen. Door deze triage kunnen ze dan zelf beslissen of ze een afspraak maken of het zelf kunnen oplossen. “

E-consult
“In 3 tot 5 e-consulten per dag  worden vaak concrete onderwerpen besproken waar je snel een antwoord op kan formuleren. Sinds kort kan ik ook zelf een e-consult genereren. Dit is erg handig als ik bijvoorbeeld aan een patiënt wil vragen om zijn bloeddruk te meten en mij dit door te geven. Ik hoef de patiënt dan niet te bellen, want dat  kost meer tijd. En de patiënt kan reageren op mijn verzoek op een tijdstip dat het hem uitkomt.“

Kijk voor het volledige interview met Roel van Kuppevelt hier.